keskiviikkona, helmikuuta 01, 2006
3d character animation library

Edellisiin opensource ihmismodelleihin kannattaa käyttää opensource cal3d:tä.
Cal3d mahdollistaa pelintekijälle hyvän animoidun henkilöhahmon ja tähän kun lisäät vielä ODE:n fysiikan* niin johan ON. Cal3d:stä hyvänä ominaisuutena löysin sen että modellia voidaan säätää 100%-0% alueella jolloin 100%:ssa on kaikki polykonit käytössä ja pienemällä arvolla ihminen piirretään vähemmillä polykoneilla. Tämä on hyvä jos pelin näytöllä vilisee useampia henkilöhahmoja kaukana sekä lähellä -> Säästää tehoa.
*Kun käyttää ode fysiikkaa henkilöhahmossa niin se toimii aivan realistisesti kun tiputat sen portaissa. Hyvä peli kuvamaan tätä on porrasturvat mutta ota huomioon, että cal3d:llä henkilöhahmo on tietenkin paremman näköinen.
Tämä formaatti voidaan yhdistää myös irrlicht grafiikka engineen, mutta se vaatii vähän perehtymistä. Minulta löytyy tällä hetkellä koodinpätkät jolla voidaan yhdistää irrlicht-0.12.0 <-> Cal3d 0.10. Kysele jos kiinnostaa..
*Suuri todennäköisyys että käytän hyväksi omassa projectissa.