perjantaina, tammikuuta 27, 2006
3d floorball ja oma pelitausta
Mitä? Miksi?
Noniin, tässä kun paljastelen aiheen niin pääsen kertomaan miten projecti etenee.
Rupesin värkkäileen ikuisuusprojektina 3d salibandypeliä ja ihan harrastuspohjalta. Kaikki tehdään oikeilla lisenseillä niin silloin on mahdollista kaupallistaa projecti eli myydä vaikka valmista peliä kaupoissa, mutta tämä kuulostaa vain unelmalta sillä teen yksin tätä ja harrastuksena sekä ajanvietteenä, että voi olla että koskaan ei valmistu mitään :/
Moni ei tiedä sitä miten suuri työnmäärä 3d pelissä voi olla. Pitää 3d mallintaa, piirtää 2d kuvia, tehdä musikkia ja ääniä. Sitten pitää suunitella ja ohjelmoida grafiikka-, ääni-, fysiikkaenginet... jne. Asiaa olisi niin paljon että sitä olisi aika turhauttavaa lukia tässä jos kaikki kirjottaisiin.
Työnmäärää kuvaa se että 3-4 hengen harrasteporukka voi käyttää pelin rakentamiseen jopa 5 vuotta ja minä käyttäisin aikaa 3-4 kertaa 5 vuotta eli n. 20v vuotta aikaa.
Miksi en tee useamman henkilön kanssa? No silloin se ei olisi harrastusta vaan pikkasen totisempaa, ja ryhmässä on aina omat vaikeudet vaikka mielellään kaupallisen pelin tekisin porukassa. Ajan säästämiseksi en tee uutta pyörää ku se on jo keksitty. Siksi käytän paljon valmiiksi tehtyä materiaalia (esim. open source tavara).
Mikä minulla on aikasempi pelitausta?
-"Ruotsalainen paskahousu"- korttipeli 2d grafikalla. Tein tämän pelin ammattikoulussa päättötyönä(kiitettävä,5). Tämä oli 1. peli jonka tein ja sain valmiiksi.
-Väliin mahtuu paljon (2d sekä 3d) ikuisuusprojecteja jotka ei ole valmistunu koskaan. Lähinnä toiminu kyllä hyvänä opettajana kasvattaen kokemuksia. (Esim. autokoulu-peli, jossa ajo-opetusta 3d muodossa oli yksi haaveista.)
- Yritysideakilpailun voitto, peliaiheinen.
-Breath of cold - (2d) Ammattikorkeakoulun projectityö. (5 henkilön projecti) Tämä projecti toi arvokasta kokemusta miten projecti voi epäonnistua. Alkuperäinen tavoite oli 3d peli, mutta minun vaihto-opiskelut sotkivat homman ja porukka joutui päättämään pelin ilman minua, jolloin peli vaihtui 2d grafikalle. Suuri kiitos Pyhäluodolle ja muulle ryhmälle.
-Tohtori matkins - Ammattikorkeakoulussa peliohjelmointikurssilla tehty protoryyppipeli. (n. 5 henkilön projecti)
Välineitä tällä hetkellä:
- Blender 3d mallinnusohjelma. (ilmainen, Sopii kaupalliseen projectiin)
- Gimp 2d grafiikkaan sopiva ohjelma. (ilmainen, Sopii kaupalliseen projectiin)
- Code::block IDE ohjelmointia varten (ilmainen, Sopii kaupalliseen projectiin)
- Microsoft Visual C++ Toolkit 2003 kääntäjä. (ilmainen, sopii ehkä kaupalliseen, mutta ei kriittinen että voidaan vaihtaa jos ohjelmisto kaupallistetaan.)
Open source softaa(koodia) tällä hetkellä:
- Irrlicht Grafiikka engine (ilmainen, Sopii kaupalliseen projectiin)
- ODE fysiikka kirjasto. (ilmainen, Sopii kaupalliseen projectiin)
- Myworld rajapinta engine joka yhdistää fysiikan
ja grafiikan, tulevaisuudessa äänet, jne. (ilmainen, Sopii kaupalliseen projectiin)
Huomasit varmaan että kaikki oli ilmaisia. Käytän ja opettelen vain ohjelmistot jotka saa ilman kustannuksi sekä ovat jatkuvasti kehittyviä ympäristöjä( joissa joku muu taho kehittää ja parantaa systeemejä).
Suunnitelmia mitä materiaalia projektista blogataan?
Bloggerin tarkoitus on tuoda esille peliohjelmointi projektiani. Toivon että julkaisemastani materiaalista voi olla apua uusille pelikoodaajille ja myös kokeneemmat voi heittää minulle palautetta :)
Näin alkuvaiheessa en rupea levittämään ohjelmaani, suunnittelen vielä mitä voisin julkaista yleisesti, mutta neuvoja/uutisia/vinkkejä kirjoittelen joista toivon olen apua muille.
Projectista kertoilen miten se etenee ja näkyvästä materiaalista nakkelen screenshotteja esille.
Voit kertoa omat mielipiteesi ja ideasi salibandypelistä niin katsotaan mitä voin tehdä.
ps. Tästä voi imuttaa tän hetken ainoan salibandypelin joka on tehty vuonna 1997.
MER Innebandy (3,1 MB)
jos linkki ei edelleenkään toimi niin kokeile tätä.
Edit 23.3.06 :
Linkit tuntuu välillä toimivan miten sattuu. No taitava jäbä ettii ton googlella.
What floorball?!? answer!
Noniin, tässä kun paljastelen aiheen niin pääsen kertomaan miten projecti etenee.
Rupesin värkkäileen ikuisuusprojektina 3d salibandypeliä ja ihan harrastuspohjalta. Kaikki tehdään oikeilla lisenseillä niin silloin on mahdollista kaupallistaa projecti eli myydä vaikka valmista peliä kaupoissa, mutta tämä kuulostaa vain unelmalta sillä teen yksin tätä ja harrastuksena sekä ajanvietteenä, että voi olla että koskaan ei valmistu mitään :/
Moni ei tiedä sitä miten suuri työnmäärä 3d pelissä voi olla. Pitää 3d mallintaa, piirtää 2d kuvia, tehdä musikkia ja ääniä. Sitten pitää suunitella ja ohjelmoida grafiikka-, ääni-, fysiikkaenginet... jne. Asiaa olisi niin paljon että sitä olisi aika turhauttavaa lukia tässä jos kaikki kirjottaisiin.
Työnmäärää kuvaa se että 3-4 hengen harrasteporukka voi käyttää pelin rakentamiseen jopa 5 vuotta ja minä käyttäisin aikaa 3-4 kertaa 5 vuotta eli n. 20v vuotta aikaa.
Miksi en tee useamman henkilön kanssa? No silloin se ei olisi harrastusta vaan pikkasen totisempaa, ja ryhmässä on aina omat vaikeudet vaikka mielellään kaupallisen pelin tekisin porukassa. Ajan säästämiseksi en tee uutta pyörää ku se on jo keksitty. Siksi käytän paljon valmiiksi tehtyä materiaalia (esim. open source tavara).
Mikä minulla on aikasempi pelitausta?
-"Ruotsalainen paskahousu"- korttipeli 2d grafikalla. Tein tämän pelin ammattikoulussa päättötyönä(kiitettävä,5). Tämä oli 1. peli jonka tein ja sain valmiiksi.
-Väliin mahtuu paljon (2d sekä 3d) ikuisuusprojecteja jotka ei ole valmistunu koskaan. Lähinnä toiminu kyllä hyvänä opettajana kasvattaen kokemuksia. (Esim. autokoulu-peli, jossa ajo-opetusta 3d muodossa oli yksi haaveista.)
- Yritysideakilpailun voitto, peliaiheinen.
-Breath of cold - (2d) Ammattikorkeakoulun projectityö. (5 henkilön projecti) Tämä projecti toi arvokasta kokemusta miten projecti voi epäonnistua. Alkuperäinen tavoite oli 3d peli, mutta minun vaihto-opiskelut sotkivat homman ja porukka joutui päättämään pelin ilman minua, jolloin peli vaihtui 2d grafikalle. Suuri kiitos Pyhäluodolle ja muulle ryhmälle.
-Tohtori matkins - Ammattikorkeakoulussa peliohjelmointikurssilla tehty protoryyppipeli. (n. 5 henkilön projecti)
Välineitä tällä hetkellä:
- Blender 3d mallinnusohjelma. (ilmainen, Sopii kaupalliseen projectiin)
- Gimp 2d grafiikkaan sopiva ohjelma. (ilmainen, Sopii kaupalliseen projectiin)
- Code::block IDE ohjelmointia varten (ilmainen, Sopii kaupalliseen projectiin)
- Microsoft Visual C++ Toolkit 2003 kääntäjä. (ilmainen, sopii ehkä kaupalliseen, mutta ei kriittinen että voidaan vaihtaa jos ohjelmisto kaupallistetaan.)
Open source softaa(koodia) tällä hetkellä:
- Irrlicht Grafiikka engine (ilmainen, Sopii kaupalliseen projectiin)
- ODE fysiikka kirjasto. (ilmainen, Sopii kaupalliseen projectiin)
- Myworld rajapinta engine joka yhdistää fysiikan
ja grafiikan, tulevaisuudessa äänet, jne. (ilmainen, Sopii kaupalliseen projectiin)
Huomasit varmaan että kaikki oli ilmaisia. Käytän ja opettelen vain ohjelmistot jotka saa ilman kustannuksi sekä ovat jatkuvasti kehittyviä ympäristöjä( joissa joku muu taho kehittää ja parantaa systeemejä).
Suunnitelmia mitä materiaalia projektista blogataan?
Bloggerin tarkoitus on tuoda esille peliohjelmointi projektiani. Toivon että julkaisemastani materiaalista voi olla apua uusille pelikoodaajille ja myös kokeneemmat voi heittää minulle palautetta :)
Näin alkuvaiheessa en rupea levittämään ohjelmaani, suunnittelen vielä mitä voisin julkaista yleisesti, mutta neuvoja/uutisia/vinkkejä kirjoittelen joista toivon olen apua muille.
Projectista kertoilen miten se etenee ja näkyvästä materiaalista nakkelen screenshotteja esille.
Voit kertoa omat mielipiteesi ja ideasi salibandypelistä niin katsotaan mitä voin tehdä.
ps. Tästä voi imuttaa tän hetken ainoan salibandypelin joka on tehty vuonna 1997.
MER Innebandy (3,1 MB)
jos linkki ei edelleenkään toimi niin kokeile tätä.
Edit 23.3.06 :
Linkit tuntuu välillä toimivan miten sattuu. No taitava jäbä ettii ton googlella.
What floorball?!? answer!


